سراتو بخریم یا نخریم

سراتو بخریم یا نخریم؟

 سراتو از جمله خودروهایی است که کمپانی کیا این خودرو را با تغییرات چشمگیری در چند نسل مختلف وارد بازار کرده است. نسل دوم سراتو در اوایل درایران به صورت وارداتی عرضه می شد که بعد از مدتی شرکت سایپا خبر تولید یکی از مدل های این خودرو را در ایران داد که این خودرو هم خودرویی نبود جز سراتو نسل دو. مدت زمان راه اندازی خط تولید سراتو در ایران به حدی طولانی شد که در بازارهای جهانی خودرو در کشور های دیگر نسل های بعدی جای این خودرو را گرفتند ولی در ایران هنوز مقامات سایپا به دنبال تولید این خودرو بودند تا زمانی که بالاخره خط تولید کیا سراتو در کمپانی سایپا راه اندازی شد. سراتو با دو پیشرانه ی 2000 و 1600 سی سی در ایران مونتاژ می شود که با مدل اصلی تفاوت کیفیت بسیار زیادی دارد. نقاط ضعفی در کیا سراتوی سایپا وجود دارد که این نقاط ضعف در خودرو های سراتوی وارداتی دیده نمی شود.

حال در میان مردم این مساله مطرح است که آیا سراتو بخریم یا نخریم؟ بسیاری از مردم بر این باورند که سراتو نخریم، اکنون میخواهیم دلیل این حرفشان را بدانیم و به بررسی چند مورد از ضعف ها و بی کیفیتی های سراتو بپردازیم:

.1 حذف آپشن های ضروری :

سانروف یک آپشن مهم حساب می شود و اکثر خودرو های چینی به دلیل دارا بودن این آپشن (سانروف) وارد بازار ایران شده اند اما متاسفانه سراتوی سایپا فاقد سانروف است. گرم کن صندلی نیز یک مورد حذف شده است. حذف دنده پشت فرمانی ، سنسور دنده عقب ، ایربگ های کناری و استارت دکمه ای و چند آپشن دیگر در این خودرو حذف شده و کاملا باعث افت کیفیت سراتوی سایپا شده است ، همچنین در مدل اصلی این خودرو آینه های برقی تاشو وجود دارد که این ویژگی از سایپای سراتو حذف شده است.

2. کابین بی کیفیت :

کمپانی سایپا برای اینکه هزینه ی تولید سراتو را کاهش دهد در بعضی از قسمت های سراتو تغییراتی ایجاد کرده است که این تغییرات اثر منفی در این خودرو گذاشته و باعث افت بسیار زیاد کیفیت آن شده است. پوشش داخلی اصلا مناسب نیست و کاملا بی کیفیت می باشد زیرا جنس پلاستیک بکار رفته در داخل سراتو از مواد ارزان قیمت تهیه شده است که نمونه ی آن در خودروهای چینی بی کیفیت وجود دارد. یکی دیگر از نقاط ضعف خودرو که مربوط به جنس داخلی آن می باشد استفاده از روکش صندلی پارچه ای و بی کیفیت است که اصلا مناسب این خودرو نیست. در خودرو های چینی بسیار بی کیفیت که بسیاری از ایرانیان آن را حتی نمی پسندند نیز روکش های صندلیشان چرمی می باشد. جنس و مواد به کار رفته در کابین سراتو در حد یک خودرو در بازه ی قیمتی 70 الی 80 تومن نیست و این یکی از دلایل جواب منفی مردم به سوال سراتو بخریم یا نخریم است.

3. عدم وجود سیستم کنترل پایداری و کشش:

اکثرخودرو های جدید که وارد بازار خودرو می شوند سیستم کنترل پایداری و کشش را دارا می باشند اما متاسفانه سایپا در سراتو این ویژگی را حذف کرده است. این سیستم که با نام ESP شناخته میشود طراحی شده است برای کنترل مناسب خودرو بر روی سطح جاده و همینطور ثبات ان را در هنگام پیچیدن جاده حفظ می کند.

4. کیفیت رانندگی:

سراتوی سایپا خودروی بسیار خشکی است. این خشک بودن زمانی مشخص می شود که بر روی ناهمواری یا دست انداز بروید که در این صورت خشک بودن سیستم کاملا احساس می شود بنابراین اگر شما با این خودرو به مسافرت های طولانی مدت بروید یک رانندگی بسیار خسته کننده خواهید داشت. اگر از کسانی که سراتوی سایپا را خریداری کرده اند بپرسید که سراتو بخریم یا نخریم قطعا به شما پاسخ نخریم را خواهند داد زیرا خشکی این خودرو باعث شده کسانی که برای مدت طولانی سوار این خودرو می شوند احساس ازردگی کنند.

نمای داخلی سراتو
نمای داخلی سراتو

5. کیفیت مونتاژ و ضعف رنگ:

در صورت کلی کیفیت مونتاژ در ایران استاندارد بالایی ندارد و این ظعف در خودروی سراتوی سایپا نیز دیده می شود. برای مثال در سراتوی سایپا در برخی موارد مشاهده شده که فاصله ی بین درب ها و پوشش آنها در حدی بد بوده که باعث نفوذ آب به داخل کابین شده است اما با این وجود ضعف مونتاژ در سراتو نسبت به بقیه ی محصولات داخلی کمتر است.

همچنین رنگ سراتوی سایپا کیفیت پایین تری نسبت به سراتوی وارداتی دارد و تفاوت خاصی بین رنگ سفید سراتو و پراید دیده نمی شود و هردو یک نوع فرایند رنگ کاری را طی می کنند.

6. سیستم ترمز کیا سراتو :

ترمز های عقب کیا سراتو در مدل های وارداتی به صورت دیسکی است که شرکت سایپا این مدل دیسکی را به مدل کاسه ای تبدیل کرده است که مدل دیسکی خیلی بهتر بود. همینطور ترمز دستیسراتو سایپا نیز سرهم بندی چندان مناسبی ندارد.

7. رینگ و لاستیک :

رینگ های سراتو در نوع وارداتی 17 اینچی می باشند اما در سراتو سایپا در مدل اتوماتیک از رینگ 16 اینچی آلومینیومی و در نوع دنده ای از 15 اینچی فولادی استفاده شده است.

رینگ ها و نمای جانبی
رینگ ها و نمای جانبی

8. نفوذ صدا به داخل کابین خودرو :

یکی دیگر از دلایل جواب منفی به سوال سراتو بخریم یا نخریم ، ورود صدا به داخل کابین آن است. وقتی از خریداران این خودرو درباره ی این موضوع سوال میکنیم تقریبا بیشتر انان متفق القول هستند و می گویند که یکی از بزرگترین ایراد های سراتو سایپا (با توجه به قیمتش) نفوذ صدا به داخل کابین می باشد البته نه صدای موتور بلکه صدای برخورد لاستیک با زمین (سطح خاکی ، اسفالتی و..) و همینطور صدای باد در سرعت بیش از 90 کیلومتر در ساعت (حتی اگر برای رفع این مشکل بهترین لاستیک موجود در بازار را خریداری نماییم باز هم فایده ای ندارد).

اکنون کمی از محاسن این خودرو را بررسی می کنیم که باعث می شوند بعضی ها جواب مثبت به سوال سراتو بخریم یا نخریم بدهند :

1-فضای مناسب کابین نسبت به رقبای هم کلاس :

سراتو سایپا در کلاس خودروهای صندوق دار کوچک قرار دارد و دارای طول و عرض و ارتفاع به ترتیب 4530 ، 1775 و 1460 میلی متر می باشد. سراتو سایپا با دیگر خودرو های همکلاس خود از نظر فضای داخلی کابین بهتر عمل کرده است که دارای فضای بیشتری در بخش کابین است.

2- طراحی ظاهری:

طراحی ظاهری کیا سراتو نگاه های مثبت سنین مختلف را به خود جلب می کند و در بازار خودرو فروش زیادی بدست اورده است که طراحی ظاهری ان یکی از مهم ترین محاسن این خودرو می باشد.

نمای عقب سراتو
نمای عقب سراتو

3- طراحی داخلی :

سراتو سایپا دارای کابین قابل قبول و خوبی است (البته اگر متریال بد را فاکتور بگیریم) چرا که زبان مهندسی کرده ای در پشت این خودرو وجود دارد. همچنین کیا سراتو دارای اصالت در بخش طراحی است درحالی که بسیاری از رقبای این خودرو فاقد اصالت طراحی هستند.

طراحی داخلی سراتو
طراحی داخلی سراتو

مقالات مرتبط

گزارش کارشناسی سراتو

بررسی کیا سراتو

مقالات مرتبط

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست فوری کارشناس