نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو

نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو

نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو

اکثر باتری ساز ها قادر به کم کردن کیلومتر یا کاکرد واقعی خودرو هستند . کم کردن کارکرد واقعی به منظور گرانتر فروختن خودرو انجام می شود که متاسفانه اکنون بسیاری از فروشندگان دست به این کار خلاف میزنند. کم کردن کارکرد واقعی نه تنها در ایران ، بلکه در بسایری از کشورهای دنیا رایج شده است و حتی برای بعضی ها تبدیل به یک شغل ثابت شده است. برخی بدون اینکه نیاز به مغازه و جای ثابت داشته باشند ویا پیش زمینه ای در رابطه با خودرو داشته باشند با تهیه کردن دستگاه و یک سری ابزار و با دریافت دستمزد اندکی اقدام به کم کردن کارکرد واقعی خودرو بصورت سیار میکنند. کیلومتر واقعی خودرو یکی از معیارهای تعیین قیمت و ارزش واقعی خودرو میباشد چرا که هزینه های نگهداری خودرو با کارکرد کم و کارکرد زیاد متفاوت است.

اگر خریداران خودرو قادر به تشخیص کارکرد واقعی خودرو نباشد ، علاوه بر گران خریدن خودرو ، باید مبالغ دیگری نیز بابت سرویس بخشهایی از خودرو که استهلاک بیشتری دارند پرداخت کند. خودرو هر چه بیشتر کار کند زودتر عمر قطعات خودرو به پایان می رسد که نیاز به تعمیر خواهد داشت. پس یاد گرفتن نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو می تواند نقش بسیاری در خرید خودرو داشته باشد.

راههای مختلفی برای تشخیص کارکرد واقعی خودرو وجود دارد که هرکدام از آنها را در زیر توضیح خواهیم داد.

آیا راهی وجود دارد که کارکرد واقعی خودرو مشخص شود ؟

نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو

1- نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق دیاگ و چک کردن کامپیوتر خودرو ( ECU )

تست دیاگ و چک کردن کامپیوتر خودور یکی از راههای تشخیص کارکرد واقعی خودرو است اما نمیتوان گفت که دستگاه دیاگ به طور قطعی کارکرد واقعی خودرو را بر ملا خواهد کرد. با پیشرفت  تکنولوژی تعمیرکاران توسط بعضی دستگاهها و حتی دیاگهای مختلف به راحتی می توانند به اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر ( ECU ) خودرو دسترسی پیدا کرده و تغییراتی را در آن انجام دهند. مسافت واقعی طی شده خودرو علاوه بر نمایشگر پشت آمپر که به راحتی قابل رویت است ، در کامپیوتر خودرو نیز ثبت می شود که اگر عدد کیلومتر فقط از پشت آمپر دستکاری شود می توان با خواندن اطلاعات ECU کارکرد واقعی خودرو را مشخص کرد اما اگر این کار توسط افراد حرفه ای صورت گیرد و کم کردن اعداد کیلومتر هم از پشت آمپر و هم از ECU انجام شود دیاگ قادر به تشخیص کارکرد واقعی خودرو نخواهد بود که در اینجا باید موارد دیگری بررسی شود که آنهارا توضیح خواهیم داد.

متاسفانه برخی از افراد بر این باورند که دیاگ یا دستگاههایی وجود دارد که میتواند کارکرد واقعی خودرو را حتی در صورت کم شدن تخصصی از ECU  ، تشخیص دهد اما باید بگوییم که متاسفانه همچین چیزی وجود ندارد چرا که تعمیرکاران با دسترسی به اطلاعات ECU کارکرد واقعی را حذف میکنند و عدد دلخواه خود را ثبت میکنند و بعد از حذف عدد واقعی حتی قابلیت ریکاوری هم وجود ندارد و در اینجا ECU مانند فردی می ماند که بعد از ضربه خوردن به سرش حافظه خود را بطور کلی از دست داده است.

در صورت کم شدن کیلومتر از ECU هیچ دستگاهی قادر نیست تا کارکرد واقعی خودرو را مشخص کند. و نکته دیگر در اینجاست که ECU بعضی از خودروها به دلایلی مانند سرقت و خرابی تعویض می شوند.

توصیه می شود در صورت مشکوک بودن به کارکرد واقعی خودرو از کارشناس خودرو استفاده کنید.

 نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق دیاگ
نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق دیاگ

2-   نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی دیسک ترمزها

چک کردن دیسک ترمز بیشتر برای خودروهای مدل بالا و با کارکرد کم  حدود 60  70 هزارکیلومتر مورد استفاده قرار میگیرد.

وقتی فروشنده ای ادعا میکند که کارکرد واقعی خودرو 20 هزار یا 30 هزار کیلومتر است میتوانید با دست کشیدن به دور دیسک ترمز میتوان از راست و دروغ ادعای فزوشنده مطمئن شد. در دیسک ترمزها هرچه مسافت بیشتری طی شود شیارهای بیشتری به وجود می آید و در دور دیسک لبه های تیزی به وجود می آید. معمولا در خودروهایی که دیسکها لبه دار شده اند کارکرد بالای 50 هزار تا میباشد . البته این موضوع می تواند گاها به خاطر بی کیفیت بودن لنت ترمز هم باشد. اگر به کارکرد خودرو مشکوک شدید و خودتان نتوانستید کیلومتر واقعی آن را تشخیص بدید از خدمات کارشناسی خودرو استفاده کنید.

تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی دیسک ترمزها
تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی دیسک ترمزها

3-نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق چک کردن رادیاتور

این روش بیشتر در خودروهایی با کارکرد بالا مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجا که عمر مفید رادیاتور معمولا 150 هزار کیلومتر است و اکثرا هر 150 هزار کیلومتر رادیاتور نیاز به تعویض پیدا میکند ، تعویض رادیاتور در خودروهایی که از جلو تصادف نداشته اند می تواند دلیل بر دستکاری شدن کیلومتر باشد و همچنین فاصله شبکه های رادیاتور با برخورد هوا در اثر رانندگی افزایش می یابد که هر چقدر فاصله شبکه ها بیشتر می شود خبر از کارکرد بیشتری می دهد.

نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق چک کردن رادیاتور
نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق چک کردن رادیاتور

4-نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی پدال گاز و ترمز

از آنجا که پدال گاز از جنس با کیفیتی برخوردار است ، ساییدگی در آن به راحتی به وجود نمی آید و ساییدگی زیاد در پدالها مخصوصا پدال گاز نشان دهنده کارکرد بالا میباشد. نو بودن پدالها نیز در خودروهایی که فروشنده مدعی شده است حدودو 70  80 هزار کیلومتر است بسیار شک برانگیز خواهد بود. زیرا پدالها به راحتی توسط هر کسی قابل تعویض هستند.

 کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی پدال گاز و ترمز
کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی پدال گاز و ترمز

5- نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی کفپوش داخل اتاق ( موکت زیرپایی )مخصوصا زیر پدال گاز

کفپوش یا موکت زیرپایی تنها به دو دلیل میتواند خراب شود. دلیل اول اینکه خودرو هزاران هزار مسافت را طی کرده باشد که بعد از استفاده زیاد خراب شود و دلیل دوم اینکه شما به طور عمدی با 1 چیزی موکت کف پایی را خراب کنید. پوسیدگی و ساییدگی موکت زیرپایی سمت راننده و مخصوصا زیر پدال گاز خبر از کارکرد بالا میدهد. اگر همه جای کفپوش سالم بود و فقط زیر پدال گاز دچار پوسیدگی شده بود به معنای کارکرد بین 100 تا 150 هزار کیلومتر است. هر چند بین 100 هزار تا 150 هزا فاصله زیادی وجود دارد ولی کارکرد دقیق با بررسی میزان ساییدگی زیر پدال گاز توسط کارشناسی خودرو قابل تشخیص است.

تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی کفپوش
تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی کفپوش

6-نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی فرمان ، سر دنده ، دسته راهنما و …

از روی میزان ساییدگی دور فرمان و دسته دنده  و رنگ رفتگی در دسته راهنما و برخی کلیدهای داخل خودرو می توان کارکرد تقریبی خودرو را به دست آورد. نو بودن دسته راهنما ، کلیدها ، دور فرمان ، دسته دنده و… در خودروهایی با کارکرد حدود 30 تا 50 هزار تا می تواند خبر از دستکاری شدن کیلومتر بدهد.

نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی فرمان ، سر دنده
نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی فرمان ، سر دنده

7- نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق  بررسی صندلیها

تشک صندلیها مخصوصا صندلی راننده معمولا پس از 150 هزار کیلومتر گود می شوند اگر در خودروئی روی صندلی راننده نشستید و احساس کردید که تشک صندلی گود شده و یا فنرهای صندلی هنگام نشستن احساس می شود به این معنی است که کارکرد آن بالای 150 هزار کیلومتر است.

 نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق  بررسی صندلیها
نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق بررسی صندلیها

8- نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو از طریق  استعلام از نمایندگی

بهترین و دقیق ترین وساده ترین روش تشخیص کارکرد واقعی خودرو استعلام سرویسهای دوره ای خودرو از نمایندگی است. البته این روش برای خودروهای مدل بالا و تقریبا با کارکرد کم مناسب است. خودروهای صفر بعد از اینکه تحویل گرفته می شوند در هر کیلومتر وتاریخ مشخصی توسط مالکان باید جهت بازدید و سرویسهای دوره ای به نمایندگی ها مراجعه کنند که بعد از مراجعه تاریخ و کیلومتر دقیق خودرو در سیستم نمایندگیها ثبت می شود که اگر کارکرد خودرو کم شود به راحتی با استعلام از نمایندگی ، کارکرد واقعی خودرو مشخص خواهد شد.

راههای بسیاری برای پیدا کردن کارکرد واقعی خودرو ( بررسی ظاهر خودرو ، برخورد حشرات ، رودری ها ، لاستیکها ، وضعیت موتور و… ) وجود دارد که بررسی این موارد حتی موارد بالا تا حد زیادی به تجربه شما بستگی دارد. ما در این مقاله سعی کردیم راههای ساده ای را بیان کنیم تا بتوانید تا حدودی کارکرد واقعی خودروها را تشخیص دهید.

توصیه می شود در صورت مشکوک بودن کارکرد خودرو حتما از یک کارشناس با تجربه کمک بگیرید.

کارشاسان شرکت اتول شناس با بهره گیری از به روزترین دستگاهها و تجربه چندین ساله خود می توانند به بررسی و تشخیص کارکرد واقعی خودرو بپردازند.

عواقب دستکاری کارکرد واقعی خودرو

قانونگذار برای اینکه بتواند دستکاری کردن کیلومتر توسط مردم را کاهش دهد ، قوانینی را اعمال کرده است. طبق گفته مقامات قضایی ، مطابق با ماده 724 از کتاب چنجم قانون مجازات اسلامی که در سال 1375 به تصویب رسیده است ، دستکاری کیلومتر برای نشان دادن سرعت پایینتر از سرعت واقعی و یا قطع کامل کیلومتر به طور عمدی ، برای نخستین بار حبس از 10 روز تا 2 ماه و در صورت تکرار حبس از 2 ماه تا 6 ماه افزایش می یابد.

شما اگر به موقع و در هنگام خرید خودرو دستکاری شدن خودرو را متوجه شوید نه تنها درگیر مراجع قانونی نخواهید شد ، بلکه می توانید ضرر و زیان خود را هم از فروشنده خودرو بگیرید اما اگر متوجه نشوید احتمالا در هنگام فروش خودرو درگیر این مسئله می شوید که مجبور خواهید شد به قانون جواب پس بدهید. این موضوع لازمه استفاده از کارشناسی خودرو را بیشتر میکند.

مقلات مرتبط

صفر تا صد کارشناسی خودرو

کارشناسی خودرو در محل

مقالات مرتبط

۲ دیدگاه

  • استادیکی ازنکات دیگربرای تشخیص
    کارکردخودروبررسی روغن ترمزاست
    معمولاهرهفتادهزارتایک درصداب به روغن
    ترمزاضاف میشودوبه راحتی میتوان بایک
    تسترروغن ترمزتشخیص داد البته چندعامل
    دیگرهم هست که شمانگفتیدمخزن اب رادیاتور
    بعدش رنگ منیفولد موتور

  • سلام
    چجوری میشه از دیسک تشخیص داد چند تا کار کرده
    پارس خریدم به اسم ۳۰ تا
    ولی دیسک ها یکی اش خیلی لبه کرده یکی اش کمتر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست فوری کارشناس