کارشناسی خودرو

کارشناسی خودرو

کارشناسی خودرو چیست ؟

کارشناسی خودرو یعنی بررسی صفر تا صد خودرو از جمله بدنه ، فنی و ارزش قیمتی و پیدا کردن تمام ایرادهای بدنه و فنی خودرو و حتی کارکرد واقعی خودرو، که هر خریداری باید قبل از خرید خودرو  از مشکلات خودروئی که قصد خرید آن را دارد مطلع شود تا بتواند تصمیم بگیرد که آیا خورو مورد نظر با وضعیتی که دارد برایش مناسب است یا خیر؟

در کارشناسی خودرو چه نقاطی کارشناسی میشوند ؟

کارشناسی  خودرو
کارشناسی خودرو

1- بدنه خودرو

در کارشناسی خودرو ، کارشناس قبل از هر چیزی در ابتدا اصالت خودرو ( شماره شاسی و شماره موتور و پلاک و…) را مورد بررسی قرار میدهد تا از از اصالت خودرو مطمئن شود.

 و سپس  بدنه خودرو را به ترتیب از نظر وجود خط و خش ، زدگی ، فرو رفتگی ، گریس کاری ، قلم گیری ، لیسه گیری ، صافکاری  بی رنگ و صافکاری با روش پی دی آر ، وجود ترک در شیشه ها ، فابریک بودن شیشه ها ، شکستگی در چراغهای عقب و جلو ( عدم ورود آب در هنگام شستشو و بارندگی ) ، شکستگی فایبر گلس های موجود در بدنه مثل سپرها و.. بررسی میکند در مرحله سوم بدنه خودرو از نظر رنگ شدگی قطعات ( سقف ، گلگیرها ، ستونها ، درب ها ، درب صندوق عقب و کاپوت و حتی سپرها ) مورد بررسی قرار میگیرد.

  در مرحله چهارم کارشناس باید با همان ترتیب که رنگ شدگی قطعات را مورد بررسی قرار داد ، تعویض شدگی قطعات بدنه ( سقف به همراه ستونها ، پوسته سقف ، دربها ، گلگیرها و… ) را مورد بررسی قرار دهد.

 در مرحله پایانی کارشناسی بدنه ( البته به دلایلی 1 سری از کارشناسان این مورد را در ابتدای شروع به کار انجام میدهند ) شاسیهای عقب ( کف صندوق ) و جلو و ستونها بصورت مجدد  مورد بررسی قرار میگیرند به دلیل اینکه شاسیها و ستونها از قسمتهای مهم تشکیل دهنده بدنه خودرو هستند واگر ضربه ای به شاسیها وارد شود میتواند علاوه بر لاستیک سائی و مشکلات فنی ، جان سرنشینان را هم به خطر بیندازد چرا که شاسی ها در حفظ تعادل در جاده ها مخصوصا سر پیچها نقش بسزایی دارند که میتوانند تا حدودی از واژگون ( چپ ) شدن خودرو جلوگیری کنند.

کارشناس خودرو چگونه متوجه رنگ شدگی و یا تعویض قطعات میشود ؟

مهمترین دانش در کارشناسی خودرو داشتن تجربه است که علاوه بر داشتن تجربه باید از یک سری تجهیزات مانند دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال و آنالوگ استفاده کرد تا با قاطعیت در مورد رنگ شدگی و تعویض قطعات نظر داد.

 کارشناسان شرکت اتول شناس علاوه بر داشتن تجربه چندین ساله در زمینه تشخیص رنگ شدگی و تصادف ، دارای مدرک دانشگاهی معتبر در زمینه کارشناسی خودرو با استفاده از بروزترین دستگاههای دیجیتال تشخیص رنگ در حال فعالیت در تمام نقاط استان تهران والبرز و حومه هستند.

بعد از اینکه مرحله کارشناسی خودرو از نظر اصالت و رنگ شدگی و تصادف به اتمام رسید نوبت به وضعیت موتوری و فنی آن میرسد.

2- کارشناسی فنی ( موتوری )

بعد از بدنه خودرو موتور نیز یکی از مهمترین و اصلی ترین قسمتهای تشکیل دهنده خودرو است که باید از لحاظ سلامتی مورد بررسی قرار بگیرد که در کارشناسی خودرو موتور از نظر روغن سوزی ، سلامت واشر سر سیلندر ، سلامت پیستونها ، سلامت یاتاقانها ، نشتی روغن ، شاتون ، تسمه تایم و … بررسی میشوند.

کارشناسی فنی خودرو
کارشناسی فنی خودرو

3- کارشناسی گیربکس

قدرتی که در موتور تولید میشود ، توسط گیربکس وسیستم کلاچ به چرخها منتقل شده و خودرو را به حرکت درمیاورد که سرعت خودرو با گیربکس تنظیم میشود و اگر گیربکس وظیفه خود را به درستی انجام ندهد ممکن است سوخت خودرو را بالا برده و مشکلات دیگری نیز به وجود بیاورد.

 خودروهائی که از گیربکس اتومات و توربو استفاده میکنند دارا سیستم پیچیده ای میباشند که در آنها از حسگرهای هیدرولیکی و مکانیکی بسیاری استفاده شده است که قیمت بالائی دارند که کارشناس به دقت این سیستم را بررسی میکند تا از سلامت آن اطمینان حاصل کند و در گیربکسهای دستی با استفاده از راههای مختلف توسط کارشناس خودرو از دیسک و صفحه تست گرفته میشود تا درصد باقیمانده از دیسک و صفحه تخمین زده شود.

تست گرفتن از انواع گیربکسها حتما باید توسط 1 شخص با تجربه و یا کارشناسی خودرو انجام شود چون کسی که تجربه لازم را نداشته باشد ممکن است تفاوت صدای تقه ای که در گیربکسهای اتومات ایرانی به گوش میرسد ، با صدای گیربکس اتومات خارجی مثل محصولات کیا را تشخیص ندهد. مثلا صدای تقه ای که از گیربکس پژو 206 میاد به این معنی نیست که این صدا در گیربکس سورنتو هم بیاد.

کارشناسی خودرو گیبربکس
کارشناسی خودرو گیبربکس

4- تست سیم کشی و سیستم برقی

اهمیت سیستم برقی خودرو به این دلیل است که اگر مشکلی در سیستم برقی و سیم کشی خودرو وجود داشته باشد میتواند بسیار کلافه کننده باشد مشکلاتی که در صورت وجود ایراد در سیم کشی میتواند پیش بیاید خالی کردن مداوم باتری ، روشن شدن یک یا چند چراغ مثل چراغ چک در پشت آمپر ، روشن نشدن یک یا چند چراغ خودرو مثل چراغهای ترمز و گاها پیش اومده که سالم نبودن و غیر اصولی بودن سیم کشی باعث آتش سوزی در خودرو شده است.

اما مشکل اصلی زمانی پیش میاد که برق به شمع ها نرسد که در این صورت خودرو شما ممکن است روشن نشود که در هنگام کارشناسی خودرو سیستم برقی خودرو از جمله باتری ، دینام ، تمسه دینام ، جعبه فیوز و … مورد بررسی قرار میگیرد.

بهتر است 1 نکته هم مورد خودروهائی که هنوز وقت گارانتی آنها به پایان نرسیده بیان کنیم : اکثر افراد بعد از تحویل گرفتن خورو صفر خود سریعا اقدام به نصب 1 سری تجهیزات مانند کروز ، سیستم صوتی ، زنون و … میکنند که این اقدام ممکن است گارانتی خودرو را باطل کند پس اگر قصد همچین کاری دارید بهتر است با هماهنگی نمایندگی این کار انجام شود.

5- تست دیاگ

با توجه به اینکه در خودروهای امروزی از کامپیوتر یا ECU استفاده شده است ، میتوان با وصل شدن به ECU به اطلاعات دقیق تری از خودرو دست یافت. در کارشناسی خودرو با استفاده از دستگاه دیاگ میتوان از اطلاعاتی نظیر مسافت طی شده ، سالم بودن سنسور اکسیژن ، سنسور دمای آب ، سنسور ضربه ، سنسور فشار هوا ، سنسور دور موتور ، سنسور سرعت ، سنسور دریچه گاز ،  عملکرد شمع ها ، تعمیرات اساسی موتور ، باز شدن ایربگها ، سالم بودن آپشنها وتجهیزات و …. مطلع شد. در کارشناسی خودرو علاوه بر بررسی موتور و آپشنها بصورت دستی و تجربی ، با دستگاه دیاگ نیز مورد بررسی قرار میدهند تا از سلامت سنسورها ، عملگرها ، آپشنها ، سیستم برقی و … اطمینان حاصل کنند.

6- تخمین کارکرد واقعی خودرو

امروزه در بازار خودور شاهد اصلاح کیلومتر ( کم کردن کیلومتر ) هستیم که متاسفانه اکثر اوقات بصورت تخصصی این کار انجام میشه و هیچ دستگاهی قادر به خواندن مسافت طی شده واقعی آن خودرو نیست. از آنجا که اطلاعات مسافت طی شده در کامپیوتر ( ECU ) خودرو ثبت میشوند ، متاسفانه کلاهبرداران میتوانند با استفاده از تکنولوژیهای بروز ، به تغییر اطلاعات ثبت شده در ECU دست پیدا کنند و رقم مورد نظر خود را به جای رقم واقعی در آن ثبت کنند و رقم واقعی را حذف کنند که حتی قابلیت بازگردانی هم نداشته باشد.

اما کارشناس خودرو علاوه بر اینکه از جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه برای تشخیص مسافت طی شده واقعی استفاده میکند ، میتواند از روشهای مختلف برای تشخیص کاکرد واقعی خودرو استفاده کند به بیان ساده تر ، حتی اگر کیلومتر خودرو بصورت تخصصی کم شده باشد و هیچ دستگاهی قادر به خواندن مسافت طی شده واقعی نباشد ، کارشناسان شرکت اتول شناس با استفاده از تجربه چندین ساله به راحتی میتوانند کارکرد حدودی خودرو را مشخص کنند.

کیلومتر واقعی
کیلومتر واقعی

7- تست آپشنها

کارشناسی در بخش آپشنها و تجهیزات کاملا بستگی به نوع ماشین و امکانات استفاده شده در آن دارد با توجه به اینکه خودروسازان هرروز مدل جدیدتر و با امکانات پیشرفته و مدرنتری از محصولات خود به بازار ارائه میدهند ، آپشنها و تجهیزات میتوانند تاثیر بسیاری در قیمت خودرو داشته باشند و حتی میتوانند در تصمیم گیری برای خرید خودرو نقش داشته باشند.

 شاید باور این موضوع سخت باشد اما بارها پیش آمده که  خریدار بخاطر معیوب بودن گرمکن شیشه عقب یا تنظیم برقی آینه از خرید خودرو منصرف شده است زیرا در بسیاری از خودروهای خارجی اگر کوچکترین آپشنی معیوب باشد باید خریدار هزینه هنگفتی برای تعمیر آن پرداخت کند و از همین جهت در کارشناسی خودرو باید تمام تجهیزات ازجمله سانروف ، گرمکن شیشه ، برف پاک کن ها ، چراغ شور ها ، سیستم تهویه مطبوع ، سنسور دنده عقب و پارک جلو ، رادارهای جانبی ، سیستم صوتی ، تنظیم برقی صندلی ها ، تنظیم برقی آینه و تا شونده برقی ، بالابر شیشه ها ، مموری صندلی ، گرمکن و سرد کن صندلیها و …. باید بصورت دقیق بررسی شوند البته در همه خودروها این آپشنها وجود ندارد و کارشناسان اتول شناس با توجه به نوع و تجهیزات خودرو به کارشناسی خودرو پرداخته و تک تک آپشنها حتی چراغها ( نور بال نور پائین و… ) با دقت بررسی میکنند.

کارشناسی آپشنها
کارشناسی آپشنها

8- بررسی لاستیکها و زاپاس و آچار چرخ

متاسفانه با وضعیت اقتصادی که هم اکنون در کشور حاکم است و اینکه لاستیکها یکی از بخشهای پر استهلاک خودرو میباشد می تواند در تخفیف گرفتن از قیمت خودرو کمک کند و اگر شخصی بدون اطلاع از وضعیت لاستیکها اقدام به خرید خودرویی با لاستیکهای معیوب کند ممکن است به زودی مجبور باشد لاستیکها را تعویض کند که با توجه به قیمت لاستیک باید هزینه زیادی را پرداخت کند و یا ممکن است هر چهار لاستیک خودرو سالم باشد اما لاستیک زاپاس مشکل داشته باشد و یا جک و آچار چرخ خراب باشد و یا اصلا موجود نباشد که در این صورت اگر در جاده یکی از لاستیکها پنچر شود قطعا با مشکل مواجه خواهید شد که به همین دلیل باید در کارشناسی خودرو این موارد هم چک شود که کارشناسان این شرکت آنهارا چک میکنند تا هیچ خریداری دچار مشکل نشود.

9- تست درایو ( رانندگی )

قطعا یکی دیگر از معیارهای خرید خودرو لذت رانندگی با آن خودرو میباشد که هرکسی قبل از خرید خودرو با توجه به مبلغی که برای خرید خودرو در نظر گرفته است و دیگر معیارهای خود خودروئی را انتخاب میکند مثلا یکی خودرو سراتوئی را انتخاب میکند که مدلش 2 سال پایینتر از صفرش است ، آیا صداهائی که در داخل این خودرو شنیده میشود در مدل صفرش هم شنیده میشود؟ یا خودروئی که با دقت و با سلیقه از آن استفاده شده است با خودروئی که در بدترین حالت با آن رانندگی شده است و یا سرویسهای آن به موقع انجام نشده است یکی است؟ در کارشناسی خودرو کارشناسان با توجه به نوع و مدل خودرو صداهای داخل اتاق را بررسی میکنند که متاسفانه در محصولات تولید داخل و چینی و برخی خودروها یک سری از صداها طبیعی است که طبیعی بودن و غیر طبیعی بودن صداهای داخل را فقط یک کارشناس با تجربه میتواند تشخیص دهد.

10- کارشناسی جلوبندی

در صورت وجود مشکل در بخش جلوبندی خودرو صداهای اضافی در هنگام رانندگی در داخل اتاق خودرو به گوش میرسد که بسیار آزار دهنده میباشد و علاوه بر این صداها میتواند باعث بالا رفتن مصرف سوخت ، لاستیک سایی ، آسیب رساندن به اتاق خودرو و… میشود که در کارشناسی خودرو توسط کارشناسان شرکت اتول شناس تمام قطعات جلوبندی ازجمله دسته موتورها ، سیبکها ، اکسلها ، جعبه فرمان ، کمک فنرها و … مورد بررسی قرار میگیرند.

جلوبندی
جلوبندی

اگر تصمیم به خرید خودرو دارید میتوانید از تجربه های کارشناسان خودرو شرکت اتول شناس استفاده کنید تا یک خرید بی دردسر و لذت بخش را تجربه کنید. در حال حاظر شرکت اتول در زمینه کارشناسی خودرو در محل فعالیت میکند که در تمامی نقاط استان تهران و البرز و حومه آماده خدمت رسانی میباشد. شما میتوانید با تماس و یا درخواست از طریق سایت بعد از 15 الی 30 دقیقه خدمات مورد نظر خود را در محل خودتان دریافت کنید.

توصیه میشود مطالعه کنید

صفر تا صد کارشناسی خودرو

کارشناسی خودرو پیش از سفر

مقالات مرتبط

۱ دیدگاه

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست فوری کارشناس